Wednesday, September 2, 2015

Khasiat Buah Delima untuk Kesihatan dan Rawatan

Khasiat Buah Delima untuk Kesihatan - Delima (Punica granatum l.) adalah buah-buahan yang termasuk dalam keluarga Punicaceae. Tumbuhan ini berasal dari Timur Tengah dan boleh tumbuh pada ketinggian 1000 m di atas paras laut. Pomegranates sering ditanam sebagai rumput rumah tumbuhan hiasan yang sekali gus untuk makan dengan buah-buahan.

Khasiat Buah Delima untuk Kesihatan dan Rawatan


Khasiat Buah Delima untuk Kesihatan
Khasiat Buah Delima untuk Kesihatan
Buah delima mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan. Kandungan utama pelletierene mengandungi, antara lain, granatin, betulic asid, asid ursolic, isoquercitrin, elligatanin, resin, triterpenoid, oxalate kalsium dan kanji yang terdapat pada kulit Delima tersebut. Bagi mereka yang mahu mengambil jus Delima, dalam satu gelas jus mengandungi asid sitrik, asid Malic, glukosa, fruktosa, maltose, vitamin A, vitamin C, mineral (kalsium, fosforus, besi, magnesium, natrium dan kalium), dan tannin.

Selain daripada buah-buahan, hampir semua bahagian tumbuhan ini juga juga berguna sebagai ubat. Dari mula akar, biji, daun, bunga, sehingga kulit pokok. Dan berikut adalah beberapa contoh kelebihan Delima tersebut kerana rakyat satu ubat untuk mengatasi pelbagai penyakit:

Faedah Pomegranates

Daging buah delima digunakan untuk penurunan berat badan, merawat cacing usus, canker kudis, sakit tekak, serak, tekanan darah tinggi (hipertensi), kencing kerap dan kembung.

Kerap kencing
Mengambil kandungan buah Delima (buah-buahan segar dan masak) dan segelintir chives, dan kemudian dipotong menjadi kepingan mengikut kesesuaian. Rebus tiga cawan air bersih sehingga tinggal separuh, mengangkat dan berehat. Air minuman direbus dua kali sehari, setiap satu daripada tiga suku gelas.

Canker kudis
Mengambil dua buah-buahan segar Delima yang masak. Mengambil biji-biji kandungan berikut, kemudian mash sehingga sebati. Tambah segelas air manakala aduk sekata, kemudian ia membebankan. Gunakan air untuk basuh dan kemudian thrash. Lakukan 2 - 3 kali sehari, sehingga pulih sepenuhnya.

Batuk yang lama
Rebutlah Delima yang tidak terlalu masak. Setiap malam sebelum tidur, chew biji-biji Delima. Dimulakan.

Serak, kering tekak
Rebutlah Delima yang segar, halve dan merebut kandungan. Chew, dan kemudian cuba. Lakukan 2 - 3 kali sehari.

Cacing usus
Campurkan jus Delima dengan jus lobak merah, setiap separuh kaca. Aduk sehingga sekata, kemudian minum semua sekali gus.

Jus Delima
Menggunakan jus Delima untuk berkumur canker kudis, gingivitis, rongga, atau sebagai Mampat pada buasir yang adalah radang.

Khasiat Utama Buah Delima
Khasiat Utama Buah Delima
Khasiat kulit Pomegranates

Kulit buah-buahan (shi selsema pi) digunakan untuk merawat sakit perut disebabkan oleh cacing, membuang air besar mengandungi darah dan mukus (amoebic disenteri), cirit-birit yang kronik, pendarahan buasir pendarahan sebagai, muntah darah, batuk darah, pendarahan rahim, rektum prolaps, pendarahan rektum, sakit tekak, radang telinga, keputihan (leukorea) dan sakit gastrik.

Cacing usus
Rebus serbuk kulit Delima dan kering benih pokok Pinang (setiap 15 g) dengan tiga gelas air. Mereneh perlahan-lahan selama satu jam. Setelah sejuk, terikan dan semua sekali gus minum sebelum Sarapan Pagi.

Khasiat daripada akar Delima

Akar dan kulit yang digunakan bagi mengatasi masalah cacing usus terutamanya cacing pita (taeniasis), batuk, cirit-birit. Contoh penggunaan:

Cacing usus
Basuh Delima akar yang dikeringkan (7 g.), dan kemudian dipotong menjadi kepingan mengikut kesesuaian. Stew dengan segelas air selama 15 minit. Setelah sejuk, membebankan dan minum air itu sekali gus.

Keputihan
Rebus kulit kering Delima (30 g) dan herba sambiloto kering (15 g) dengan satu liter air bersih. Sejukkan sehingga air setengah rebusannya baki. Setelah sejuk, membebankan klan bagi tiga kali untuk minuman, pagi, tengahari dan malam. Air rebus ini boleh juga digunakan untuk membasuh vagina. Berkahwin dengan wanita khusus, gunakan alat semburan yang datang ke dalam lubang puki Nya.

Faedah faedah pokok Delima

Bunga-bunga yang digunakan untuk rawatan gingivitis, pendarahan, bronkitis.

Luka
Menggabungkan buah-buahan kulit serbuk buah Delima atau bunga untuk merasai dengan Minyak bijan. Diaduk rata, kemudian Sapukan pada bahagian yang luka.

Pendarahan
Mereneh bunga Delima (20 g) dengan tiga gelas air bersih untuk tinggal separuh. Air minuman direbus dua kali sehari, setiap satu daripada tiga suku gelas.

Gingivitis
Basuh bunga Delima (tujuh kelopak) dengan air bersih, kemudian direbus dengan segelas air bersih ke mendidih. Setelah sejuk, membebankan dan menggunakannya untuk berkumur-berkumur.

Khasiat daripada biji-biji Delima

Benih yang digunakan untuk mengurangkan demam, batuk, menangani penyakit bawaan makanan dan merawat cacing usus. Silap mata tersebut, meletakkan serbuk kering buah Delima biji (satu sudu besar) dalam segelas jus nenas yang tidak terlalu masak. Aduk sekata, sambil minum dengan perut kosong.

Delima merupakan salah satu buah-buahan eksotik. Pemandangan dari exoticism faedah untuk kesihatan dan lebih baik untuk dunia perubatan tradisional. Baca juga khasiat ampuh buah durian belanda bagi kesihatan badan.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Khasiat Buah Delima untuk Kesihatan dan Rawatan