Thursday, September 3, 2015

17 Khasiat Buah Tin Bagi Kesehatan Badan dan Wajah

Khasiat Buah Tin Bagi Kesehatan Badan - Buah Tin adalah buah yang kaya dengan nutrien kerana mengandung molekul gula, vitamin dan mineral. Buah tin sering digunakan untuk pengeluaran susu, manakala bagi orang-orang Arab, mereka sering rebus daun tin sebagai ubat untuk mengatasi masalah kesakitan seperti haid. Manfaat daripada buah tin dihasilkan daripada kandungan nutrisinya dan beberapa nutrien seperti protein, mineral, vitamin, besi dan kalsium yang hadir dalam buah tin.

Khasiat Buah Tin Bagi Kesehatan Badan

Khasiat Buah Tin Bagi Kesehatan
Khasiat Buah Tin Bagi Kesehatan
Oleh sebab itu buah tin sangat bermanfaat untuk kesihatan. Sebahagian daripada manfaat daripada buah tin yang perlu diketahui ialah:

1. Anti bakteria, virus dan kulat/jamur – Buah tin ini dapat membunuh bakteria kesihatan kulit. Kandungan buah-buahan bisa membunuh mikroorganisma yang dapat menyebabkan virus dan kulat/jamur.

2. Diet – Sesuai untuk orang-orang yang mahu menurunkan berat badan. Buah tin dapat dijadikan  snek yang lazat untuk berdiet.

3. Pembentukan sel darah merah – Mencetuskan pembetukan sel-sel darah merah (Sabit/hemoglobin) sehingga ia sangat disyorkan untuk digunakan kepada pesakit-pesakit anemia. Di samping itu, peningkatan darah merah juga mengoptimumkan ingatan dan mengurangkan keletihan.

4. Sistem penghadaman/pencernaan – Bukan sahaja manfaat buah pepaya yang dapat memudahkan penghadaman, tetapi buah tin juga dapat menyembuhkan sembelit.

5. Risiko penyakit jantung – Kandungan omega 3 dan kalium pada buah tin, mengelakkan berlakunya penyakit arteri koronari atau penyakit jantung. Kalium juga didapati pada pisang dan mangga.

6. Kalsium – Kandungan kalsiumnya adalah sama seperti kelebihan susu yang akan mempercepatkan pertumbuhan tulang dan gigi. Di samping itu, kandungan kalsium dalam buah tin juga bermanfaat untuk menghalang keropos tulang (osteoporosis).

7. Asma – Cocok untuk membantu pernafasan bagi pesakit asma

8. Tekanan Darah – Memulihkan tekanan darah, sekali gus mengelakkan risiko darah tinggi.

9. Kanser prostat – Boleh mengurangkan risiko kanser prostat kerana ia mengandungi coumarin.

10. Membantu tidur – Buah tin dapat menjadikan tidur lebih nyenyak dan mengelakkan insomnia kerana trytophan rahim.

11. Kolesterol – Bisa mengurangkan kadar kolesterol dalam darah kerana ia mengandungi pectin. Bahan pectin ini dapat mengurangkan lemak yang terkandung di dalam kerana ia mengandungi triglycerides.

12. Penawar untuk Tumor – Terkadung benzaldehid yang berkhasiat sebagai bahan fenolik, penawar untuk tumor.

Manfaat Buah Tin Untuk Kesehatan
Manfaat Buah Tin Untuk Kesehatan
13. Gula darah - Serat yang terkandung dalam buah-buahan tin berguna untuk melambatkan penyerapan gula atau glukosa dalam usus kecil. Buah tin tersebut juga berupaya mengawal kandungan gula dalam darah kerana ia mengandungi fruktosa.

14. Merawat luka – Cara yang cukup mudah, masak tin lalu sehingga mandidih, kemudian dicampur dengan susu. Setelah masak, sejukkan ramuan buah tin, dan kemudian balut bahagian-bahagian yang luka dengan menggunakan ramuan ini.

15. Menjaga kulit muka – Khasiat buah tin lainnya adalah untuk mengubati jerawat. Konsumsi  secara rutin buah tin, atau buatlah buat tin menjadi masker untuk wajah.

16. Pengganti gula – Rasa manis pada buah tin, sering digunakan sebagai sumber makanan yang sering digunakan bagi menggantikan gula.

17. Meningkatkan kesuburan – Buah tin telah dapat meningkatkan kualitas sperma dan kesuburan seseorang, kerana ia mengandung anti oksidan.

Itulah 17 khasiat buah tin bagi kesehatan badan, mari kita konsumsi buah tin supaya badan kita sehat selalu. Baca juga khasiat buah delima yang ampuh untuk membasmi penyakit.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : 17 Khasiat Buah Tin Bagi Kesehatan Badan dan Wajah