Tuesday, September 8, 2015

Khasiat Buat Tunjuk Langit, Skyfruit Yang Harus Diketahui

Khasiat Buat Tunjuk Langit - Mahogani atau buah tunjuk langit (sky fruit) siapa yang tak kenal dengan tumbuh-tumbuhan yang satu ini. Buah-buahan ini tidak dimakan secara langsung tetapi untuk anak-anak muda mesti sangat mengetahui khasiat dari buah tunjuk langit ini. Sebenarnya apa khasiat buah tunjuk langit untuk kesihatan ? Berikut informasinya

Khasiat-khasiat benih tunjuk langit

Khasiat Buat Tunjuk Langit
Khasiat Buat Tunjuk Langit
Terdapat beberapa khasiat mahogani kita boleh gunakan, bermanfaat untuk mengubati tekanan darah tinggi, penyakit gula dalam darah, kekurangan selera makan, menghalang sekatan saluran, mengurangkan tahap darah daripada paras kolesterol dan lemak di dinding salur darah, membantu mengurangkan kesakitan, pendarahan dan hematoma.

Oleh itu adalah tidak salah jika kita panggil mahogani sebagai buah-buahan langit (fruit sky). Benih mahogani ternyata tidak hanya memberi manfaat kepada kehidupan manusia. Tetapi juga sangat berkhasiat untuk ternakan.

Dengan mencampurkan benih/biji dalam air minum ternakan, maka selera makan ternakan akan meningkat. Selain mahogani benih ini juga mampu berfungsi sebagai antioksidan untuk mengatasi radikal bebas.

Khasiat-khasiat mahogani benih kesihatan dan perubatan serta penggunaan:

Faedah Skyfruit Untuk Kesihatan
Faedah Skyfruit Untuk Kesihatan

Mengatasi tekanan darah tinggi

Kedoktoran perubatan tradisional Cina disebutkan, dalam tumbuhan ini mempunyai rasa yang pahit, sejuk sifat, antipyretic (mengurangkan haba), antikulat, dan mampu mengurangkan tekanan darah tinggi. Kesan farmakologi diperolehi daripada penggunaan benih yang dikeringkan, dipukul dengan baik, sehingga ia menjadi serbuk.

Keberkesanan benih buah tunjuk langit, iaitu menangani hipertensi, penyakit gula dalam darah, kekurangan selera makan, demam, dan membantu mengekalkan ketahanan. Bagaimana untuk menyediakannya, biji ditumbuk atau dihancurkan menjadi serbuk dan kemudian dikisar dengan air panas.

Tumbuh-tumbuhan yang mempunyai keupayaan sebagai astringent untuk (pengeringan) ini boleh mendak protein membran mukus usus dan membentuk satu lapisan yang melindungi usus, sekali gus menghalang pengambilan glukosa dan kadar peningkatan glukosa darah.

Setelah diselidiki benih mahogani dapat merendahkan glukosa darah dalam haiwan ujikaji pernah dilakukan, penyelidik di Pusat Laurentia Mihardja Karta penyelidikan dan pembangunan kawalan penyakit, NIHRD. Ekstrak buah tunjuk langit pemberian satu dos 45 mg/160 g bb selepas 7 hari menunjukkan keputusan yang berbeza ketara berbanding dengan pelarut serta tidak berbeza untuk bb 7.2 mg/200 g glikazide.

Disimpulkan, faedah buah tunjuk langit bisa merendahkan glukosa darah dalam haiwan eksperimen. Mahogani ini sebenarnya sangat popular, terutamanya di era tahun 80-an. Difahami, kukuh berpunca dan pokok dengan menjulang ini mudah didapati hampir di sepanjang jalan wilayah di Pulau Jawa (Indonesia). Jika musim kering, benih banyak jatuh dan tidak diambil orang.

Seduh sedia

Serbuk Buah Mahogni Untuk Kesihatan
Serbuk Buah Mahogni Untuk Kesihatan
Sehingga kini kekal yang menggunakan acorns mahogani sebagai asas bahan-bahan herba untuk merawat pelbagai penyakit. Serbuk herba mahogani pernah dipercayai mempunyai keberkesanan untuk membantu proses penyembuhan dan keremajaan. Sebagai tambahan kepada serbuk, terdapat juga mengambil terus benih mahogani selepas melupuskan berbentuk rata kulit tebal.

Sayang sekali, kerana ia dianggap terlalu pahit, cara ini tidak popular lagi. Akhirnya beberapa pengilang ubat-ubatan tradisional menawarkan secara serius dalam bentuk sebuah seduh sedia ubat pengasih. Jika Anda ingin membuat atau meramunya sendiri sebenarnya sangat mudah. Dalam pasaran tradisional biji mahogani dijual dengan harga yang murah sehingga mudah didapat.

Cara pembuatan herba buah tunjuk langit.

Tidak rumit untuk membuat satu ramuan yang diperbuat daripada serbuk buah tunjuk langit, hanya mencampurkannya dengan air, iaitu:

1. Untuk merawat tekanan darah tinggi, ambil setengah sudu teh serbuk biji mahogani dan segelas air panas. Tambah satu sudu besar madu, diaduk-aduk, minum ramuan selagi hangat.

2. Untuk orang-orang dengan penyakit gula darah, ramuannya sama dengan tekanan darah tinggi, dan sebaik-baiknya diambil 30 minit sebelum makan.

3. Untuk memasukkan penambah stamina, ramuannya juga adalah sama, tetapi boleh ditambah halia.

4. Jika ingin menggunakan ekstrak mahogani buatan kilang, pilih yang telah mendapat kebenaran dari Fda. Jika mengalami sebarang keraguan,


Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Khasiat Buat Tunjuk Langit, Skyfruit Yang Harus Diketahui