Tuesday, September 8, 2015

7 Khasiat Buah-Buahan Bintang, Belimbing Untuk Kesihatan

Khasiat Buah-Buahan Bintang - Buah bintang (belimbing) adalah buah-buahan yang datang dari kawasan negara dengan suasana tropika. Buah yang kekuningan apabila masak, buah bintang ramai disukai orang. Buah bintang mempunyai rasa menyegarkan, dapat diproses menjadi pelbagai jenis resipi masakan. Sangat sedap di lidah, buah bintang  juga sangat baik untuk kesihatan Anda dan juga memberikan manfaat yang baik.

Manfaat daripada buah-buahan bintang untuk kesihatan

Khasiat Buah-Buahan Bintang
Khasiat Buah-Buahan Bintang

Buah-buahan bintang merupakan salah satu buah-buahan eksotik yang kaya dengan kebaikan. Kira-kira 100 gram buah bintang buah-buahan mampu menyediakan 31 kalori yang jauh lebih rendah berbanding untuk buah-buahan tropika yang popular lainnya. Di samping itu, beberapa nutrien penting, antioksidan dan vitamin mengandungi sejumlah manfaat untuk kesihatan buah belimbing.

1. Mensihatkan Pencernaan

Kulit buah bintang, bersama-sama dengan menyediakan bekalan serat diet. Serat membantu menghalang penyerapan kolesterol LDL makanan dalam usus. Serat juga akan membantu melindungi membran mukus usus daripada pendedahan kepada bahan-bahan toksik dengan mengikat bahan-bahan kimia penyebab kanser di dalam usus besar. Serat pada starfruit membuat sistem penghadaman yang lebih sihat dan mengelakkan daripada gejala-gejala kanser kolon.

2. Pencegahan kanser

Manfaat buah bintang menyediakan vitamin C yang merupakan pencegahan dari gejala-gejala kanser. Buah-buahan bintang mengandungi vitamin C dalam jumlah besar. Vitamin C adalah antioksidan alami yang kuat. Kira-kira 100 g buah belimbing akan memberi 34.7 mg atau kira-kira 57% daripada pengambilan vitamin c diperlukan setiap hari. Secara umum, kelebihan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C akan membantu manusia membangunkan badan rintangan kepada ejen-ejen berjangkit, radikal dan anti inflamasi bagi badan.

3. Kaya dengan antioksidan

Buah bintang kaya dengan antioksida seperti flavonoid polyphenols. Beberapa jenis flavonoid ini penting termasuk quercetin, epicatechin, dan kesilapan. Jumlah polyphenols dalam buah ini bisa sampai 43 mg/100 g. sebatian ini membantu melindungi dari efek kerosakan akibat radikal bebas.

4. Meningkatkan kerja-kerja enzim

Di samping itu, khasiat buah bintang memiliki sumber vitamin B kompleks seperti asid folik, riboflavin dan pyridoxine (vitamin B-6). Bersama-sama, vitamin ini membantu sebagai satu faktor dalam metabolisme enzim serta menyokong pelbagai fungsi sintetik enzim di dalam badan.

Baca juga : Khasiat durian belanda bagi kesihatan

5. Mengatasi masalah tekanan darah tinggi

Faedah pada buah bintang mengandungi sejumlah Galian dan electrolytes seperti kalium, fosforus, zink dan ferum. Kalium adalah satu komponen yang penting daripada sel-sel dan cecair badan, yang membantu kawalan kadar jantung dan tekanan darah. Oleh itu, ia akan menyekat pengaruh buruk natrium. Penyembuhan hipertensi yang banyak dilakukan dengan terapi buah bintang, dengan penggunaan kerap.

6.Mengubati gangguan ginjal

Jika seseorang mengalami gangguan ginjal, maka buah bintang boleh dimakan kerana ia mempunyai kepekatan yang sangat tinggi daripada asid. Saintis menganggapnya anti sebatian nutrien, seperti mengganggu penyerapan dan metabolisme sesetengah mineral alami seperti kalsium, magnesium dan sebagainya.

7. Mengurangkan tahap kolesterol yang tidak baik

Terdapat zat pectin untuk mengurangi kolesterol dalam darah. Pectin mengikat kolesterol dan asid hempedu pada sekresinya. Sudah tentu ini adalah sangat baik untuk orang yang menghidapi penyakit kencing manis.

Nah itulah 7 khasiat buah bintang untuk kesihatan, mari kita konsumsi buah belimbing secara rutin. Semoga informasi ini bermanfaat.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : 7 Khasiat Buah-Buahan Bintang, Belimbing Untuk Kesihatan